Καμιά συμμετοχή στις διαδικασίες «αυτοαξιολόγησης» της σχολικής μονάδας και στα σεμινάρια επιμόρφωσης των διευθυντών σχετικά με αυτή
Το Υπουργείο Παιδείας με την από 5/3/2013 υπουργική απόφαση, προχωρά στη γενίκευση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και ταυτόχρονα με εγκύκλιο του καλεί σε επιμορφωτικά σεμινάρια σχετικά με την αυτοαξιολόγηση, τους διευθυντές των σχολικών μονάδων.
Οι κυβερνήσεις αλλάζουν αλλά η πολιτική παραμένει ίδια. Η αυτοαξιολόγηση ψηφίστηκε επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ, με πρωθυπουργό Παπανδρέου και υπουργό παιδείας Διαμαντοπούλου. Επιδιώκεται να υλοποιηθεί επί συγκυβερνήσεως ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, με πρωθυπουργό Σαμαρά και υπουργό παιδείας Αρβανιτόπουλο.
Η εκπαιδευτική κοινότητα με καθολικό τρόπο είχε αντιδράσει το 2010.
Α. Ο σύλλογός μας μαζί με δεκάδες ακόμα συλλόγους Π.Ε. και ΕΛΜΕ από όλη τη χώρα είχε ταχθεί με απόφασή του ενάντια στην πιλοτική εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων καλώντας τους συλλόγους διδασκόντων να αρνηθούν να συμμετέχουν στη διαδικασία
Β. Κανένα δημοτικό σχολείο και νηπιαγωγείο του συλλόγου μας, δε δέχτηκε να συμπεριληφθεί στο πιλοτικό πρόγραμμα. Πάνω από 10.000 σχολεία σε όλη τη χώρα αρνήθηκαν να συμμετέχουν.
Γ. Η Δ.Ο.Ε. (απόφαση 10/5/2010) και η ΟΛΜΕ είχε ταχθεί ενάντια στην πιλοτική εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων καλώντας:
- Τους συλλόγους διδασκόντων να αρνηθούν να συμμετέχουν στη διαδικασία της αποκαλούμενης «αυτοαξιολόγησης» των σχολικών μονάδων.
- Τους σχολικούς συμβούλους και όλα τα στελέχη της εκπαίδευσης, να μην συμπράξουν στην προώθηση των αντιεκπαιδευτικών σχεδιασμών.
Με βάση τα παραπάνω, το 2010, το υπουργείο Παιδείας υποχρεώθηκε να αρκεστεί σε 500 σχολικές μονάδες σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το νηπιαγωγείο ως το λύκειο, από τις οποίες πάνω από τις μισές ήταν ιδιωτικά σχολεία.
Σήμερα, που το υπουργείο ξαναχτυπά επιδιώκοντας τη γενίκευση της αυτοαξιολόγησης, οι λόγοι να την αρνηθούμε είναι πολλαπλάσιοι του παρελθόντος!
Η αυτοαξιολόγηση δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να μετακυλύει τα βάρη των κρατικών εκπαιδευτικών επιλογών, στις πλάτες της σχολικής μονάδας και των εμπλεκομένων σ’ αυτή. Έχει ένα και βασικό στόχο: να αθωώσει την εκπαιδευτική πολιτική και να στοχοποιήσει εκπαιδευτικούς και εκπαιδευομένους μαζί με τις οικογένειες τους. Η θέση του Υπουργείου ότι η σχολική μονάδα είναι ο βασικός φορέας βελτίωσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης καθώς και ότι οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς με τις δράσεις τους είναι υπεύθυνοι για την αποτελεσματικότερη οργάνωση της διοίκησης και της διαχείρισης της σχολικής μονάδας, είναι και η καρδιά της προτεινόμενης μορφής αξιολόγησης.. Γιατί είναι απορίας άξιο η κυβέρνηση να εντάσσει στην αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας τα μέσα και τους πόρους, τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα κ.λπ.
Σε μια περίοδο που με απόφαση της κυβέρνησης, καταργούνται οι μόνιμοι διορισμοί, περικόπτονται δραματικά οι αναπληρωτές, συγχωνεύτηκαν και καταργήθηκαν 1.500 σχολικές μονάδες και ετοιμάζεται νέο κύμα καταργήσεων, μειώνονται κατά 70% οι επιχορηγήσεις των σχολείων, προωθείται η κατάργηση του δωρεάν βιβλίου, η αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, όταν τα βιβλία της δεξιότητας και της πληροφορίας παραμένουν, όταν το νέο σχολείο της εργαλειακού τύπου μάθησης για τις ανάγκες της αγοράς ζει και βασιλεύει, όταν οι ταξικοί φραγμοί ενισχύονται, όταν οι υποστηρικτικές δομές διαλύονται, όταν οι μαθητές βιώνουν τις τεράστιες δυσκολίες της λαϊκής οικογένειας, την ανεργία και την απόλυση των γονιών τους, την ανασφάλεια και τη δυστυχία, η αναζήτηση των ευθυνών και των όρων βελτίωσης κυρίως και πρωτίστως στη σχολική μονάδα και στους εμπλεκόμενους με αυτή εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς είναι ανείπωτο θράσος!
Δεν έχουμε αυταπάτες! Οι στόχοι του Υπουργείου μέσα από τις διαδικασίες της αυτοαξιολόγησης που προωθεί είναι:
- Να μεταθέσει την ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση των σχολείων στους τους εκπαιδευτικούς, τους διευθυντές και τους γονείς, ενοχοποιώντας τους για αδράνεια και "έλλειψη επιχειρηματικού πνεύματος", έτσι ώστε να μείνει στο απυρόβλητο η κρατική πολιτική και να στρωθεί το χαλί για την προώθηση της αξιολόγησης – χειραγώγησης.
- Να προωθήσει τη μετακύλιση των ευθυνών και των δαπανών των δημόσιων σχολείων κατευθείαν στους "πελάτες" (δηλ. στους γονείς) λόγω της συνεχιζόμενης υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης.
- Να επιβάλλει στα στελέχη εκπαίδευσης και ειδικότερα στους διευθυντές, την εκσυγχρονισμένη εκδοχή του management, που στηρίζεται στην "τέχνη του επιχειρείν" και αντιλαμβάνεται το σχολείο σαν προβληματική επιχείρηση που οφείλει να αναζητήσει χρηματικές πηγές, εισφορές από τους γονείς, δωρεές, ευεργέτες, φιλανθρωπίες κλπ.
Θεωρούμε ότι η συναίνεση στα αντιεκπαιδευτικά σχέδια του υπουργείου οδηγεί ολόκληρο τον Κλάδο σε ομηρία
Ο σύλλογός μας επιβεβαιώνοντας την παλιότερη θέση του ενάντια στην «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας, την αντίθεσή του στο σχέδιο Π.Δ. για την αξιολόγηση, αλλά και την αταλάντευτη θέλησή του να παρεμποδίσει την εφαρμογή τους στην πράξη, καλεί:
- τους Δ/ντές των σχολικών μονάδων να μην συμμετέχουν στα προαναφερθέντα επιμορφωτικά σεμινάρια και τους σχολικούς συμβούλους να μη συμπράξουν στην προετοιμασία τους. Δηλώνουμε ότι θα συντονίσουμε τη δράση μας με άλλους συλλόγους της Π.Ε. και ΕΛΜΕ για να ακυρώσουμε στην πράξη τα σεμινάρια αυτά.
- τους συλλόγους διδασκόντων να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στη διαδικασία επικαιροποιώντας τις προηγούμενες αποφάσεις τους.
Για τα παραπάνω παρέχει πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη.
Καλούμε τους συλλόγους εκπ/κών Π.Ε., τις ΕΛΜΕ και τη ΔΟΕ να προχωρήσουν σε ανάλογες αποφάσεις.